WIDERØE doblar setekapasiteten
rabatterte billettar og krav om munnbind i følge pressemelding
rabatterte billettar og krav om munnbind i følge pressemelding
PRESSEMELDING 11. JUNI
Krav om blokkering av seter som smittevernstiltak har vært gjeldene fra 28. april. Det har medført en stor utfordring for norsk reiseliv som etter bortfall av utenlandske turister, ikke har klart å erstatte dette med norske turister på grunn av mangel på flyseter og høye priser. Widerøes egen kundeundersøkelse viser at svært mange nordmenn planlegger ferie i eget land. Med dagens endring vil det være mulig å møte deler av dette behovet.
– Vi er selvsagt utrolig glade for at myndighetene ser at med dagens smittesituasjon, så ble dette et uforholdsmessig inngripende tiltak. Vi har håpet og ventet på en harmonisering av smittevernregler i europeisk luftfart, og er selvsagt svært glade for å få dette på plass før sommersesongen starter, sier Stein Nilsen, adm dir i Widerøe.
– Vi har nå plutselig fått 50% ekstra kapasitet å selge ut på svært kort varsel, så vi må nok påregne å selge disse billettene ut til en rabattert pris skal vi klare å fylle flyene i sommer, fortsetter han. -Det er selvsagt også svært gode nyheter for norsk reiseliv som går fra en situasjon med høye priser og ingen flybilletter, til flere tilgjengelige billetter og kampanjer. For oss som flyselskap betyr ikke dette at de økonomiske utfordringene er over, men det betyr at vi kan begynne å stable dette flyselskapet på beina igjen etter hvert som etterspørselen normaliserer seg, avslutter Nilsen.
På grunn av den krevende økonomiske situasjonen planlegger ikke Widerøe oppstart av ytterligere ruter eller økning av frekvens i løpet av sommeren, men på grunn av fjerning av krav om blokkerte seter vil det bli dobbelt så mange seter tilgjengelig over natten. I tillegg har Widerøe allerede satt opp en rekke sommerruter mellom nord og sør. Disse kan nå fylles opp til siste sete.
-Kampanjen to for én har vært en stor suksess. Den ble som kjent lansert for å forsøke å fylle opp flyene mer enn 50%, men kravet var at man måtte reise sammen med noen fra egen husstand, sier kommersiell direktør Christian Skaug.
– Nå kan vi heldigvis gi kampanjepriser til alle som ønsker å reise i sommer, uavhengig av om du reiser sammen med noen eller ei. Og kampanjer er helt nødvendig skal vi klare å fylle flyene på så kort varsel. Du kan si at vi tar én for laget for norsk reiselivsnæring, smiler Skaug. – Billettene ligger allerede i booking og første kampanje starter i dag. Jeg tror passasjerene vil oppleve en merkbar endring i tilgjengelighet, men som normalt vil de billigste billettene på de mest populære tidspunktene gå først, avslutter Skaug.
Widerøe innfører krav om munnbind fra 15. juni. Krav om munnbind gjelder for alle passasjerer over 6 år. Passasjerene må ha med seg eget munnbind for hele reisens lengde. Munnbind skal byttes etter fire timers bruk. Passasjerer skal ha på seg munnbind før de kommer inn på flyet, og dette skal ikke tas av før passasjeren har forlatt flyet. Alle passasjerer vil få tilsendt link til en instruksjonsvideo i innsjekkings-SMS fra Widerøe. Her vil vi vise hvordan munnbind skal tas på og tas av på korrekt måte. Denne er også tilgjengelig på wideroe.no. Passasjerer som møter uten munnbind, og som ikke har gyldig legeerklæring som fritar dem fra bruk, kan bli nektet å reise. Munnbind skal holde minimum standard og hjemmelaget munnbind, skjerf eller tørkle vil ikke bli akseptert.